Gyda: Norges første kjente konsulent

Gyda, Norges første kjente konsulent, møter Haralds executive-search team. Her malt av Nils Bergslien 1860.

Fra spyd til PowerPoint: Et festskrift til Konsulenten

Helt siden vår nasjonale startup ble scalet opp til lokalt monopol etter råd fra en kvinnelig konsulent for 1150 år siden har denne dyktige yrkesgruppen satt sitt preg på historien.

På 860-tallet hadde den visjonære gründer og aktive eier Harald konsolidert en rekke foretak på Østlandet under sin organisasjons-pyramide, og han iverksatte han en ambisiøs talent-jakt. Som ledd i dette ble et executive search team ble sent til Valdres for å rekruttere Gyda, den vakre arvingen til det konkurrerende Hordaland-konsernet, til posisjonen Elskerinne. Gyda avslo, og fremmet et motbud med at kun den mer attraktive stilling som Kone/Dronning kunne være aktuell. Forutsetningen var imidlertid at Harald først skalerte opp sin pågående ekspansjonsprosess til å omfatte hele området som ble kalt Norge. Videre påpekte hun at det var rart ingen ennå hadde gjort dette, siden de konkurrerende entreprenører Gorm og Eirik allerede hadde sikret seg monopolposisjon i sine respektive markeder gjennom bygging av de sterke merkevarene Danmark og Sverige.

Da hodejegerne la Gydas svar frem for Harald vekket det kraftig oppstandelse blant hans linje-ledere, som foreslo umiddelbare sanksjoner. Den innsiktsfulle CEO overrasket imidlertid med å si at «Gyda skal ha takk for de ordene. Hun har minnet meg om de tingene som det nå synes underlig at jeg ikke har tenkt på før».

Slik beskriver Snorre Sturlason norgeshistoriens første klare konsulent-råd tidlig i hans berømte verk «Norges Kongesagaer». Harald fulgte rådet, og startet en aggressiv kampanje av fiendtlige oppkjøp og «corporate raids» som til slutt brakte ham inn i den ønskede posisjon. Som de fleste gründere kan kjenne seg igjen i ble prosessen både mye vanskeligere, dyrere og tok lengre tid enn forventet. Også konsulenten måtte vente lenge på bonus-utbetalingen, men den kom. Hun fikk stillingen som Kone/Dronning, men måtte dele den med flere andre. Harald kjørte flat struktur i partner-modellen på første nivå i organisasjonspyramiden. Sømløs back-up og redundans er alltid viktig.

Men Gyda skal ha honnør: Et nyskapende råd ble gitt, en visjonær leder fulgte det, og ved suksess ble en klekkelig bonus utbetalt. Er hun mor til vår nåværende konsulentbransje?

De frie lanser

Et annet ord på konsulent er «Freelance», som rett og slett betyr fri lanse. Dette er altså en change-agent som tilbyr sine tjenester til den som kan betale. Skriftlig bruk av yrkesbetegnelsen ble først utbredt etter den kjente ridder-roman «Ivanhoe» fra 1809, men profesjonen er mye eldre. Eksempelvis var profesjonelle innleide krigere mye brukt av de greske bystater 5-600 år før vår tidsregning. Topplederne i disse byene bar yrkestittelen «Tyrann», men denne stillingsbetegnelse har siden mistet popularitet og er i dag lite utbredt blant C-suite ledere på LinkedIn.

Allerede i det gamle Hellas var det selvsagt noen med kommersiell legning som skalerte opp freelance forretningsmodellen. Mest kjent er Sparta som bygget et sterkt brand rundt det å tilby de aller fremste ekspertene. Da Hellas ble angrepet av det enorme Persiske naboriket ble 300 konsulenter fra Sparta gitt oppdraget med å forsinke Persernes fremrykking lenge nok til at de andre bystatenes styrker fikk samlet seg. Flere sitater fra episoden har fulgt oss i 2500 år. Det ene er Spartas CEOs tilbakemelding til konserndirektøren fra Persia da sistnevnte i front av sine 10.000 mann oppfordret de 300 legge til å ned våpnene. Svaret var: «Kom og hent dem». Da den fremoverlente persiske lederen påpekte at hæren hans kunne sende så mange piler mot Spartanerne at de ville blokkere sollyset kom det andre gullkornet: «Så skal vi sloss i skyggen».

Siden Sparta praktiserte utfalls-fokusert tilnærming i sitt prosjektarbeid sto visjonen i sentrum og styrte alle aspekter av prosessen, inkludert sprintmål og individuelle oppgaver. Konsulentteamet ble over de påfølgende timer likevel offer for en uryddig nedbemanningsprosess med både tap av kritisk kompetanse og negative helseeffekter. Ingen ble oppgitt å lide av survivor syndrome, men jobben ble gjort og Hellas forble uerobret.

Konsulentsagaen

I toppen av management consulting-pyramiden troner kunsten å hjelpe klienter med målsetting og planlegging. «Et mål som er riktig satt er halvveis nådd» er et sitat som tilskrives den amerikanske motivasjonsguruen Zig Ziglar. Det betviles ikke at han sa dette, men uttrykket er mye eldre. Vi finner det allerede i Jomsvikingenes Saga, den eneste av Kongesagaene som i sin helhet handler om et konsulentselskap. Se for deg McKinsey med sverd støttet av Bain på bue og BCG med spyd. Det hele satt opp som et SWAT-team der høy kompetanse, fleksibilitet og effektivitet blir brukt til å bistå i krisehåndtering og omfattende endringsprosesser.

I likhet med dagens store aktører innen Consulting etablerte Jomsvikingene sitt eget akademi. Det het Jomsborg, og var selvsagt lokalisert offshore av skattehensyn. I Jomsborg ble de ansatte trent til å bli eksperter på management consulting, interim-ledelse og håndtering av «distressed assets». I dag ville vi vel kalt de Scrum-masters, da de var kjent for å være både lean og agile.

Sagaen forteller at CEO'en i Jomsborg en gang lurte danskekongen Svein Tjugeskjegg (sønnen til Bluetooth) til å gifte seg med den minst pene av de to døtrene til kongen av Vendland (Polen). Dette skjedde som ledd i en komplisert merger-deal der Joms-sjefen selv tok den vakreste (og antatt klokeste) bruden i et dobbelt-bryllup. Dealen ble closet i det vi nå ville kalt en auksjon med lukket budgivning. Den gang kalte man det brudeslør.

Men konsulenter må kjenne sin plass. Å lure sine oppdragsgivere ble ikke sett på som verken bærekraftig eller fornybart selv i vikingtiden. Historien fortsetter med at kong Svein en tid senere kvitterte med å skjenke CEO Sigvalde av Jomsvikingene full i et gravøl og lure ham til å love å ta Norge tilbake fra den fiendtlige corporate-raider Haakon Jarl i et no-cure-no-pay oppdrag. Sigvalde skålte for dette, og det var da Svein uttalte det samme som Zig Siglar: «Dette var en god målsetting, og et mål som først var satt var halvveis nådd». Han la til at nå gjensto det bare å utføre oppdraget «vel og mandig». Denne formulering brukes ikke så ofte i dagens kontrakter, og hvorvidt prosjektet ble utført etter PRINCE2 metodikken, Scrum eller OKR sier sagaen heller ikke noe om.

I våre dager fins det faktisk en ISO-sertifisering av private maritime sikkerhetsselskaper, med krav til både HR og ledelsesstøttesystemer. Montro om Jomsvikingene ville passert sertifiseringen?

Rådgiver, pådriver og utfører

Konsulent, freelancer, spesialist eller rådgiver - kjært barn har mange navn, og like mange fakturaer. Uansett hva vi kaller dem, har disse eksterne ekspertene gjennom tidene vært samfunnets og næringslivets usynlige smøremiddel. De holder hjulene i gang og skyver fremskrittet fremover, ofte fra kulissene. Når suksessen innkasseres, er det oppdragsgiveren som står i rampelyset - og slik skal det være.

I dagens mediebilde er det lett å finne negative overskrifter om konsulenter. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har gått så langt som å kalle konsulentbruken en «trussel mot folkestyret». Bondeparti-lederen har riktignok rett i at bønder, og ikke arbeidere ble gitt stemmerett ved innføringen av Grunnloven i 1814. Men kanskje har han glemt at byborgere som eide gård eller grunn for minst 300 Riksbankdaler i sølv også fikk stemme allerede i 1814? Mange konsulenter vil nok kunne reise denne sum selv i dagens dyrtid. Og selv om «omkamp» er en vanlig syssel i Norge tør jeg spå det blir dårlig stemning i regjeringsbygget om man foreslår å gå tilbake på de gjennomslag Marcus Thrane og Gina Krogs til slutt fikk for at folkestyret også skulle omfatte både arbeidere og kvinner.

Da kan man heller si at konserndirektør Harald, som senere fikk tilnavnet Hårfagre, hadde en bedre forståelse allerede på 800-tallet når han mottok konsulentens innovative endringsforslag med uttalelsen om at «Gyda skal ha takk. Hun har minnet meg om de tingene som det nå synes underlig at jeg ikke har tenkt på før».

De utallige arbeidstimene og den mangfoldige kompetansen som daglig utfoldes av tusener av konsulenter fortjener anerkjennelse og respekt. Samfunnet ville raskt stoppet opp uten innsatsen til disse næringslivets leietropper og innovasjonens utrettelige riddere. Skal du gjøre noe nytt, så ring en konsulent!

Så til alle dere som er, eller bruker konsulenter: Grip glasset, hev armen, og la oss utbringe en velfortjent skål! For konsulenten - måtte deres timesatser alltid være høye og deres kaffe aldri være kald. SKÅL!

Share

Share on twitterShare on linkedinShare on facebook

Newsletter